Alvin & Elisia

Alvin & Elisia

torsdag 11 april 2013

Stort Grattis !!!!

Sveriges Mästerkock 2013
 Så himla kul att hon vann, du är verkligen värd detta. Massor av grattis till dig Jennie !!
Tänk att hon har kunna hålla tyst...fast vi grillat henne !!
Stort lycka och hoppas vi ses framöver på träningen.



Jennie Walldén vinner Sveriges mästerkock 

Jennie Walldén

Så heter segraren i årets omgång av "Sveriges mästerkock".
- Nu har jag verkligen börjat förstå på riktigt att det har hänt. Det är lite surrealistiskt när man inte får prata med människor om det, det är knappt som det finns, men nu så, säger den lyckliga vinnaren.
Och till slut avgjordes det med en ynka poäng.
På onsdagen fick tittarna se Jennie Walldén vinna "Sveriges mästerkock 2013".
Men dramatiken i finalen, det var allt annat än en lättsam resa.
Det var Jennie Walldén och Carl Bodin Svensk som mötte mot varandra i köket och framför dem stod den ständiga och stadiga jurytrion Leif Mannerström, Markus Aujalay och Per Morberg. Tre tävlingar fanns på tävlingsprogrammet, men det var först i den sista, där finalisterna presenterade sin trerättersmeny, som agnarna skulle komma att skiljas från vetet.

"Jag våndades hela tiden"

På läktaren fanns de utslagna deltagarna och känslostämningen var tät.
Jennie Walldén berättar:
- Jag hade hela tiden ett fokus på varje delmoment i tävlingen. Det är klart att jag drömde om att vinna men jag gick inte och tänkte att det blir nog jag.
Trodde du att Carl skulle vinna?
- Jag våndades hela tiden. I bland trodde jag att Carl skulle vinna och i bland att jag skulle ta hem det. Det var både och. Det är ju också en taktik att man tänker att den andra ska vinna, för att lugna ner sig själv.
Känslorna som pyrde under finalen tog fart när Markus Aujalay kallade Jennies avslutande varmrätt för "ett mästerverk och paradrätt". För vinnaren för det speciellt betydelsefullt eftersom det var en rätt som Jennie aldrig hade prövat att laga tidigare.
- Det var en av de finaste komplimangerna jag någonsin har fått. Det var ju en rätt som jag bara hade hittat på i mitt huvud kvällen innan. Det var ingenting jag någonsin hade gjort innan eller smakat tillsammans men jag tyckte att det lät bra och tänkte att då kör jag järnet. Det var bra att jag vågade.

Jennie Walldéns glädjetårar framför kameran

Då juryns poäng stod och vägde - Jennie fick sammanlagt 102, medan Carl slutade på 101 - vågade Walldén inte tro på vinst. När sedan beskedet kom brast det återigen för Jennie Walldén - glädjetårarna ville inte ta slut.
- Det tog någon minut innan det ramlade ner. Jag blev så oerhört lycklig och när jag blir så där oerhört fantastiskt lycklig ända in i själen så kommer glädjetårarna. Så glad blev jag.
Jennie Walldén vinner 250 000 kronor samt ett kokbokskontrakt.


P & K
S

Inga kommentarer: