Alvin & Elisia

Alvin & Elisia

fredag 28 mars 2014

Yrare än vanligt ....

 
Inte det också......
 
Har ni också råkat ut för denna hemska känsla !! Jag vaknade i förrgår natt när jag vände mig om i sängen,  och hela rummet snurrade, lika så i natt fast något värre.
 
Jag drog mig snabbt till minnes att jag känt så här förut. (utan sprit !!)
 
Jag har råkat ut för den en gång tidigare för så där en 3 år sedan skulle jag tro, fast då var det fruktansvärt jag kunde inte stå upprätt och fick hålla mig i väggarna för att inte ramla omkull, troligt vis är det samma tillstånd som tidigare alltså, Kristallsjukan som denna åkomma kallas för.
 
 

Vad är behandlingen?

De varianter av godartad lägesyrsel som beror på lösa kristaller i någon av båggångarna kan oftast behandlas med ett omedelbart botande resultat. Innan behandlingen utförs bör man ta reda på i vilken båggång och i vilket öra de lösa partiklarna befinner sig.
Den vanligaste varianten av godartad lägesyrsel är när kristallerna har klumpat ihop sig i den bakersta av de tre båggångarna. Denna variant påvisas genom att undersökaren först provocerar fram en kort yrselattack. Den drabbade får ligga bakåt med huvudet vridet 45 grader åt den testade sidan (Dix-Hallpikes position) samtidigt som undersökaren analyserar ögonens rörelsemönster.
Behandlingen innebär att den sjuka båggången rensas från lösa partiklar. Huvudet manövreras på ett sådant sätt att de lossnade partiklarna förs tillbaka till hinnsäcken igen. Manövrarna kallas Epleys eller Semonts manövrar efter upphovsmännen.
Drabbade med återkommande yrselperioder från samma båggång kan lära sig att själv utföra behandlingen.
 
Exempel på övning...
 
 
P & K
S


Inga kommentarer: